A fogyasztási szokások hatásai a cserépkályhák és kandallók megjelenésére
A szakemberek szerint a viszonylag rövid életű divatirányzatokkal ellentétben vannak olyan tartós változások a fogyasztási szokásokban, amelyeket megatrendeknek szoktak nevezni, és hosszú ideig akár 50 évig is hatnak. Például az 1950-2000 közötti időszak fogyasztási szokásaira jellemző volt az automatizálás, a szakismeretek bővülése, a globalizáció, a szórakozási lehetőségek és a fogyasztás bővülése.
A jelenlegi megatrend ezzel sok tekintetben ellentétes, előtérbe kerül az inforációs háló, a szociális érzékenység, a környezeti felelősség, és erős egészségtudatosság, ami felértékeli a sport és a biotermékek szerepét.
Ezzel a értékváltozással együtt változik a színskála is. Az 1950-2000 közötti években a hagyományos barna és fenyőzöld színek jelentősen visszaszorultak. Elterjedtek a határozott, markánsan kifejező színek, mint a fekete (erő, hatalom) és fehér (ártatlanság). A jelenlegi trendben ezzel ellentétben a teljes színpalettát a barna árnyalatai uralják a finom homok árnyalattól (elégedettség, nyaralás) a meleg sötét barnáig (megállapodottság, biztonság). Az autóipar már reagált erre és a fehér autók helyett új barna palettával álltak elő.
Általánosságban a következő években a színek jelentősen veszíteni fognak intenzításukból, tiszta, de árnyalatukban gazdag, egymáshoz illő kompozíciókkal terjednek el. A fémek felületét csiszolják, kalapálják vagy vésik, a kerámia csempék 3 dimenziósak lesznek, a faanyagok dekorativ erezetet mutatnak, és a csiszolt kristályok ismét erőssen kedvelté válnak.
Kerek, organikus formák váltják a sarkos formákat. Miközben a szögletes formák bizonyos merevséget és hüvősséget sugároznak, addig az organikus formák a biztonság érzetét nyújtják.
Az anyagoknál az őszintesség jelentkezik be. A fa fa legyen, a kerámia legyen kerámia, a bőr pedig bőr. A nemes anyagok, mint a selyem vagy a kasmir versenyeznek a hagyományos lennel vagy a batiszttal.
A megatrend egymást erősítő hatásainak látható megnyilvánulásaként három különbőző lakásstílus, és ezekhez illeszkedő kandalló és cserépkályha stílus ad lehetőséget választásra.
Az első az urbánus Metropolitán, amely az egykori raktárápületek és régi villák nagyméretű tereit rendezi be individuális módon egyedi formatervezésű darabokkal. Könnyen tisztítható, nagy felületű gázkandallók vagy nyitott tűzterek jól megfelelnek a nagyvárosban lakók igényeinek.
A második a Capucchino-Lifestyle, a modern, fiatalos vidéki házak stílusa, amely kombinálja a csúcstechnikát a régi használati tárgyakkal. Lágy színű bútorokat kombinálnak örökölt darabokkal, amelyeken jól látszik a használat nyoma és történetük van. A hangsúlyokat kevésbé a színek fejezik ki, inkább a szokatlan anyag párosítások mutatják meg a lakók individualítását. A cserépkályhák vagy kandallók ebben a berendezkedésben a családi élet közponját jelentik nagyméretű ülőpadjaikkal, vagy reneszánsz, vagy biedermeier élőképek alapján a legmodernebb technikával megépített formában.
A harmadik a Green life élet és lakásstíilus, amely a tartósság iránti igényben jelenik meg leginkább. A következetesen alkalmazott természetes anyagok kitűnő kézműves munkával elkészítve jelentik ennek a stílusnak a filozófiáját. A passzív háza kandallói csak az év néhány napján töltik be eredeti funkciójukat a fűtést, a céljuk a kellemes közérzet biztosítása a sötét téli napokon. Az organikus formák és a kályhaépítő mester egyedi kézimunkája teszi a "zöld" lakberendezés csúcspontjává a kályhát.